Dynamics
Dynamics eller kompression er et uundværligt værktøj, der findes på individuelle spor, mixbånd og mastering-kæder i musikproduktion. Det er en af de mest populære effekter blandt musikere og lydteknikere og bruges til at styre dynamikken, ændre amplitude envelopes, peak limiting, sidechaining og meget mere. Men på trods af sin popularitet kan kompression være en gåde for både nybegyndere og erfarne, da forskelle i dynamisk rækkevidde ofte er sværere at skelne i forhold til andre soniske egenskaber som tonehøjde og tempo.
Sådan bruges dynamics i musik
Kompression reducerer den samlede dynamiske rækkevidde af et stykke lyd ved at undersøge, når det overskrider et specificeret niveau, og derefter formindske det med en specificeret mængde. Med andre ord indsnævrer det forskellen mellem de højeste og laveste dele af et spor, så det bliver mere ensartet i lydniveau.
Hvis du nogensinde har tegnet automationskurver for lydniveauet på et spor, har du sandsynligvis ubevidst foretaget nogle manuelle komprimeringsændringer – du har sandsynligvis sænket dele, der var overdrevet høje (nedadgående kompression) og hævet dele, der var for bløde (opadgående kompression). Selvom det generelt er mindre tilpasseligt, automatiserer en kompressor denne proces for os, hvilket kan spare os meget tid.
Komprimer din musik
Selvom der altid er undtagelser, deler de fleste kompressorer et fælles sæt parametre. At forstå, hvad hver enkelt gør, vil tillade os at bruge kompression i vores musik med mere hensigt og lethed.
Threshold
En kompressors threshold, udtrykt i decibel (dB), bestemmer niveauet, hvor kompressoren begynder at komprimere. Threshold kan indstilles strategisk for at målrette specifikke øjeblikke i dit lyd. Hvis f.eks. en trommegrooves snare er for høj, kan du indstille threshold, så den er lav nok til, at snaren overskrider den, men høj nok til, at resten af sættet omgås (den bedste måde at gøre dette på er at langsomt hæve eller sænke threshold, indtil måleren kun reagerer på snaren).
Ratio
Når kompressoren har fundet ud af, at indgangssignalet har overskredet threshold, begynder den at formindske signalet. Mængden, hvormed niveauet reduceres, bestemmes af ratio. Som et eksempel, hvis threshold er indstillet til -20 dB, indgangssignalet rammer
-16 dB, og ratio er indstillet til 2:1, vil udgangssignalet blive reduceret til -18 dB. Fordi indgangen overskred tærsklen med 4 dB, skærer 2:1-forholdet denne værdi i halve, hvilket resulterer i en udgang på -18 dB.
En limiter er i bund og grund en kompressor med et 'uendeligt' forhold (tænk på 10:1 eller mere). Mens en kompressor (især en med et lavere forhold) blidt temmer topper, stopper en limiter aggressivt enhver niveau, der overskrider tærsklen (også kaldet dens loft).
Attack og Release
Kompressorens attack, typisk målt i millisekunder (ms), bestemmer, hvor hurtigt den trækker indgangssignalet ned til den fulde forholdsværdi, når det overskrider threshold. Release er det modsatte og repræsenterer den samlede tid, det tager for signalet at vende tilbage til en ukomprimeret tilstand.
Knee
Kneen bestemmer karakteren af den gainreduktion, der påføres et signal. Den spænder fra en værdi på 0,0 til 1,0, hvor 0,0 er en hård knæ og 1,0 er en blød knæ. En hård knæ begynder at reducere gainen abrupt, når kompressoren overskrider tærsklen, mens en blød knæ gradvist introducerer gainreduktion, når signalet nærmer sig tærsklen.
Make-up Gain
Vi forbinder ofte kompression med at gøre et spor højere. Imidlertid har vi lært, at kompression faktisk reducerer niveauet. Make-up gain er det, der giver kompression mulighed for at gøre et spor højere. Vi kan kompensere for det tabte niveau ved hjælp af denne parameter, og fordi vi temmede topperne, kan vi faktisk gøre det samlede lyd højere uden at løbe ind i klipning.
Hvorfor er dynamics / kompressorer vigtige?
Kompression er en meget vigtig lydeffekt at forstå, fordi den regelmæssigt berører enhver aspekt af digital musikskabelse, fra lyddesign til mix og mastering. Den kan bruges på kreative og musikalske måder, men den kan også ændre en dynamisk og spændende mix til en flad og udmattende, hvis den bruges uansvarligt.
Denne vejledning bør give dig en stærk grundlæggende forståelse af kompression og dens almindelige parametre. Det sagt, ligesom du ikke kan lære at cykle ved at læse en bog, kan du ikke blive ekspert i kompression ved bare at læse en artikel eller se en YouTube-video; nu er det tid til at åbne din DAW og eksperimentere med alle parametrene selv. Dette vil begynde at give dig en fornemmelse for, hvornår kompression hjælper eller skader din musik.
Nogle af de bedste dynamics / kompressorer på markedet forhandler vi hos Cyberfarm. Vi vil gerne fremhæve et par stykker herunder:
McDSP 6034 Ultimate Multi-Band HD v.7
McDSP 6034 Ultimate Multi-band er din alsidige løsning til flerbands dynamikbehandling. Den inkluderer prisbelønnede kompressions-, udvidelses- og gating-moduler fra den højt roste 6050 Ultimate Channel Strip plug-in, og de kan udskiftes i realtid for hurtig afprøvning med bevaring af relative indstillinger.
AVID Pro Limiter er din nøgle til lydoptimering. Denne AAX DSP/Native-plugin kan maksimere lydstyrken i dit mix, herunder 7.1 surround, uden at ofre lydkvaliteten. Pro Limiter er skabt til at levere en gennemsigtig lydoplevelse, så du kan hæve volumen betydeligt og samtidig bevare dynamikken og kvaliteten.
FabFilter Pro-DS er den smarte og transparente de-esser plug-in, der er ideel til at behandle både solovokaler og hele mix.
McDSP 6034 Ultimate Multi-band er en alsidig flerbånds-dynamikprocessor med prisbelønnede moduler. AVID Pro Limiter er en AAX DSP/Native-plugin, der maksimerer lydstyrken uden forvrængning. FabFilter Pro-DS er en intelligent deesser-plugin til både vokaler og mix.
AVID Pro Compressor: Skab professionelle lydoptagelser og mix med denne AAX DSP/Native-plugin. Brug den intelligente "SMART"-tilstand for fejlfri kompression uden forvrængning.
Har du spørgsmål om lydproduktion eller specifikt om dynamics / kompressorer - så tag fat i os hos Cyberfarm.