Mikrofoner

Mikrofonen er det første og vigtigste element i enhver lydoptagelse. De frekvenser og signaler fra lydkilden, som mikrofonen ikke opfanger, kan ikke tilføjes senere. Derfor er det vigtig at bruge præcis den mikrofon, der passer bedst til den lydkilde, du ønsker at optage.

Original price was: 990,00 kr..Current price is: 811,00 kr.. (648,80 kr. ex. moms)
Original price was: 2.799,00 kr..Current price is: 2.222,00 kr.. (1.777,60 kr. ex. moms)
Original price was: 1.550,00 kr..Current price is: 1.399,00 kr.. (1.119,20 kr. ex. moms)
Original price was: 1.190,00 kr..Current price is: 959,00 kr.. (767,20 kr. ex. moms)
699,00 kr. (559,20 kr. ex. moms)
5.666,00 kr. (4.532,80 kr. ex. moms)
Se leveringstid!

Milab DC-196

12.442,50 kr. (9.954,00 kr. ex. moms)
Se leveringstid!

Milab DC-96C

10.080,00 kr. (8.064,00 kr. ex. moms)
Se leveringstid!

Milab LSR-3000

8.505,00 kr. (6.804,00 kr. ex. moms)
Se leveringstid!

Milab VIP-50

Original price was: 17.955,00 kr..Current price is: 13.740,00 kr.. (10.992,00 kr. ex. moms)
På lager!

Milab VIP-60

20.317,50 kr. (16.254,00 kr. ex. moms)
Se leveringstid!

Milab VM-44 Classic

6.615,00 kr. (5.292,00 kr. ex. moms)

Forskellige typer af mikrofoner

Der er mange forskellige typer af mikrofoner på markedet, og de har alle forskellige styrker og svagheder.
De mest almindelige typer af mikrofoner er

• Dynamiske mikrofoner, som er de enkleste at anvende og også ofte de billigste. Til livebrug på scenen bruges mest robuste dynamiske mikrofoner, som kræver at lydkilden er tæt på mikrofonen. Dynamiske mikrofoner forstærker kun den lyd, der er meget tæt på mikrofonen og formindsker dermed risikoen for tilbagekobling (feedback, “rundhyl”).
• Kondensatormikrofoner er ofte dyrere end dynamiske mikrofoner, men de er også mere følsomme og kan give en mere detaljeret optagelse. De er meget velegnede til studieoptagelser af vokaler og akustiske instrumenter eller til live optagelser, hvor mikrofonen er placeret langt fra lydkilden. Kondensatormikrofoner kræver strøm i form af 48V Phantom Power, som leveres fra mixer eller lydkort. De dyreste kondensatormikrofoner leveres ofte med deres egen specialdesignede strømforsyning. Når man anvender følsomme kondensatormikrofoner, skal man have styr på optagerummets egen akustik, så man ikke får uønskede resonanser eller mislyde med i optagelsen.
• Båndmikrofoner bruger en oprindeligt ældre teknologi, hvor mikrofonerne nødvendigvis måtte være store og klodsede. De blev efterhånden fortrængt af de mindre og vellydende kondensatormikrofoner, men har de senere år fået en renæssance og kan nu fremstilles uden at være tunge og klodsede. Lyden betegnes tit som mere “naturlig”, “varm” og ørevenlig i modsætning til kondensatormikrofonens ofte kraftige fremhævning af de lyseste og højeste frekvenser. 
• USB mikrofoner: hvor alle andre mikrofoner skal tilsluttes en mixer eller et lydkort, som kan omsætte mikrofonens akustiske signal til digitale værdier i computeren (AD converter), så er USB mikrofonen meget enklere. Den digitale konvertering sker inde i mikrofonens elektronik, så den kan tilsluttes direkte til en computer uden lydkort eller andre mellemled. Hvis du bare skal optage én lydkilde direkte i computeren er USB mikrofonen den billigste og enkleste løsning.

Mikrofoners retningskarakteristik (“polar pattern”)

Retningskarakteristik betegner mikrofonens følsomhed for lyd fra forskellige retninger. På nogle mikrofoner kan retningskarakteristikken indstilles så den tilpasses den aktuelle optagesituation.
Nyrekarakteristik (“Cardiod”): mikrofonen opfanger fortrinsvis signaler i en vinkel fra forsiden og lidt fra siderne. Stort set alle dynamiske mikrofoner har nyrekarakteristik. Ved supernyrekarakteristik er vinklen smallere og opfanger dermed mere direkte fra lydkilden.
Ottetalskarakteristik (“Bi-directional”): mikrofonen opfanger fortrinsvis signaler fra forsiden og bagsiden og i mindre grad fra siderne.
Omni-karakteristik: mikrofonen opfanger signaler i 360º, dvs lige kraftigt fra alle sider rundt om mikrofonen.
Køllekarakteristik (“Shotgun”): Mikrofonens fysiske form er meget aflang, og den opfanger signaler fra den lydkilde, som mikrofonen peger direkte på – bruges fortrinsvis til film- og videoproduktioner.

Hvordan får man den bedste lydkvalitet ud af sin mikrofon?

Det er svært at sige hvordan du får den bedste lydkvalitet ud af din mikrofon, da der er mange forskellige faktorer, der spiller ind. Det er generelt en god ide at investere i en god kvalitetsmikrofon, som er det første og vigtigste led i optageprocessen. Du kan ikke få lyd frem i din produktion, som mikrofonen ikke har kunnet opfange. Det er også vigtigt at sørge for, at mikrofonen er placeret korrekt, så den fanger lyden på den bedst mulige måde. Og sidst men ikke mindst har optagerummets egen lyd og de akustiske forhold stor betydning for resultatet.

Cyber Farm varetager forhandling og distribution af de absolut ypperste mikrofonbrands i verden. Fra de klassiske Telefunken og Neumann til de specielle Chandler/EMI/Abbey Road specialiteter, til Royers unikke båndmikrofoner.