Delay

Delays er ikke noget som professionelle musikere skal bruge. Delays kan være et vigtigt redskab i selv den midste lydproduktion.

Bruges delay-effekter rigtigt og effektivt, så er det en vigtig effekt, som bør inkluderes i dit repertoire som producer. Læs videre for at opdage, hvad du skal vide, og nogle ekstra tips til at mestre brugen af delay som en professionel!

Levering på email

iZotope Cascadia

370,00 kr. (296,00 kr. ex. moms)
Levering på email

u-He Filterscape

970,00 kr. (776,00 kr. ex. moms)
Levering på email

u-He MFM2

749,00 kr. (599,20 kr. ex. moms)
Levering på email

Newfangled Recirculate

749,00 kr. (599,20 kr. ex. moms)
1.095,00 kr. (876,00 kr. ex. moms)
Original price was: 929,00 kr..Current price is: 289,00 kr.. (231,20 kr. ex. moms)
Tilbud gælder til 5. januar 2025
Original price was: 929,00 kr..Current price is: 289,00 kr.. (231,20 kr. ex. moms)
Tilbud gælder til 5. januar 2025
Levering på email

Eventide Tricerachorus

Original price was: 729,00 kr..Current price is: 289,00 kr.. (231,20 kr. ex. moms)
Tilbud gælder til 5. januar 2025
Levering på email

Eventide UltraTap

Original price was: 729,00 kr..Current price is: 289,00 kr.. (231,20 kr. ex. moms)
Tilbud gælder til 5. januar 2025
Levering på email

u-He Colour Copy

499,00 kr. (399,20 kr. ex. moms)
Levering på email

FabFilter Timeless 3

950,00 kr. (760,00 kr. ex. moms)
1.280,00 kr. (1.024,00 kr. ex. moms)

Hvad er delay?

Delay er en effektproces, der tager indkommende signaler og afspiller forsinkede kopier for at simulere lyden af ekkoer.

I den virkelige verden opstår et ekko i akustiske rum, hvor reflektionsoverfladen er langt nok væk fra lydkilden og lytteren til at få reflektionen til at lyde som en tydelig, adskilt gentagelse eller "tæppet" af den originale lyd. Dette kan eksempelvis høres, når du råber noget ned i en brønd.

To identiske lyde, når de afspilles i hurtig rækkefølge med en forsinkelse mellem dem på 1 ms til 50 ms, vil fremstå som én sammenflettet lyd for en lytter. Enhver forsinkelse længere end dette vil begynde at lyde mere som et tydeligt ekko.

Reverb, flanger og chorus-effekter er alle delay-baserede effekter, hvor delay-parametrene justeres, eller signalet moduleres for at skabe forskellige lydresultater i forhold til en lige delay-effekt.

Sådan virker delay

Delay-effekter fungerer på samme måde med hensyn til funktion, selvom formen eller teknologien varierer mellem typerne af delays. Effekten opnås ved at optage eller ‘buffe’ signalet og derefter afspille gentagelser af signalet på senere tidspunkter. Forskellige typer af delay-effekter vil have forskelle i, hvordan gentagelserne eller delay-halerne er modulerede.

Hvornår bruges delay bedst?

Kort svar: Hvor som helst du ønsker det!

Delay er ligesom de fleste andre ting inden for musikproduktion og mixning, noget der ikke nødvendigvis har særlige regler omkring. Der er ingen faste regler for delay-effekter. Men der er masser gode idéer.

Med det sagt er der nogle standardpraksisser, som er standard af gode grunde. I de fleste tilfælde er det bedst at indsætte delay som en send-effekt, parallelt med dit tørre signal, i stedet for som en indsatseffekt i serie. Dette giver dig mere kontrol over blandingen og åbner op for en verden af behandlingsmuligheder, da du kan behandle din sendekanal separat for at tilføje modulation, forvrængning, EQ eller kompression til kun dit våde signal.

Selvfølgelig er der tidspunkter, hvor du vil bruge delay som en indsatseffekt, men dette betyder simpelthen, at hver plugin, du indsætter efter dit delay, vil behandle dine våde og tørre signaler sammen. Mindre kontrol!

Hvad angår, hvor man skal placere delay i forhold til andre effekter i din kæde:

Dette afhænger af, hvad du prøver at opnå. Igen, ingen hårde og hurtige regler. Delay fungerer normalt bedre før reverb, fordi når du sender reverb ind i et delay, forsinker du din reverb, hvilket kan blive rigtig rodet rigtig hurtigt.

Kompressor før eller efter delay? Placer den før, og du påvirker lyden, der går ind i delayet. Placer den efter, og du påvirker det, der kommer ud af delayet. Så hvis du vil ændre dynamikken i det våde delay-signal eller delay-halen, skal du placere den efter.

Hvis du vil have lyden, der går ind i delayet, til at ramme delayet mere jævnt, skal du placere din kompressor før delayet. Der er ingen grund til ikke at gøre begge dele, hvis det virker for dig!

Faktisk er dette en god måde at tænke på rækkefølgen i enhver signalkæde for dine effekter. Hvilket signal vil du påvirke, og hvor? Vil du behandle det, der går ind i eller kommer ud af dit delay? Prøv den ene måde og derefter den anden. Lyt efter, hvad der virker. Hold det, og gå videre til det næste!

Grundlæggende delay-effektparametre forklaret:

  • Tempo eller BPM:
    Indstiller tempoet, som delay-enheden eller pluginet fungerer ved. Du matcher normalt tempoet i DAW-projektet, men det er ikke en regel.
  • Tap Tempo:
    Mange delay-enheder eller plugins tillader dig at trykke tempoet ind ved hjælp af en pad-controller eller din mus.
  • Dry/Wet eller Mix:
    Indstiller forholdet mellem det tørre originale signal og det våde forsinkede signal. Indstil dette til 100 % vådt, og du hører kun forsinkelsessignalet. Indstil det til 100 % tørt, og du hører kun det originale signal.
  • Delay Time:
    Dette indstiller tiden mellem de separate, distinkte efterfølgende gentagelser.
  • Feedback:
    Kontrollerer, hvor mange gentagelser der skal afspilles efter det originale lyd. Dette giver dig mulighed for at indstille længden af din forsinkelseshale. Hvert delay er lidt lavere i niveau, indtil det falder i stilhed efter det sidste delay.

En feedback-indstilling på 100 % betyder, at hver gentagelse vil være lige så høj som den næste og vil fortsætte med at gentage sig, indtil du sænker feedback-indstillingen. En feedback på 50 % betyder, at hver gentagelse vil være halvdelen af niveauet af gentagelsen før det, indtil gentagelserne falder i stilhed.

Klassiske delay-teknikker:

Slap-Back Delay: Denne teknik strækker sig langt tilbage i tiden! Populær i 50'erne og 60'erne og bruges ofte på vokal og guitarer.

Doubling Delay: Temmelig meget en slap-back delay med en kortere delaytid og lidt behandling af det våde signal.

Ping-Pong Delay: En dual delay-effekt, der skaber en call-and-response-dynamik mellem de to gentagelser af delayet.

Stereo Widening-Thickening Delay: To lignende signaler, når de afspilles tilbage, en fra venstre højttaler og den anden fra højre, med en meget kort forsinkelse mellem dem, vil registrere som en lyd for lytteren.

Vocal Delay Techniques: Der er ingen tvivl om, at popmusik i dag bruger vokal delay-effekter meget!

Sådan bruger du delay som en professionel ved mixning:

Den korte og lange af det:
- Kort delay under 100 ms har en tendens til at blande sig med og udviske kanterne af det originale tørre lyd.

Hold styr på din matematik:
Musik er følelse, ja. Men det bliver matematik, når vi analyserer og arbejder med det.

Forbind prikkerne:
Stabs og enkelte hits kan have fordel af synkroniserede forsinkelser.

Skab lidt groove:
Delay kan bruges på mange måder til at skabe groove i dine tracks

Tekstur og senge:
Delay-effekter med ekstreme feedback-indstillinger kan være nyttige til at skabe senge, tekstur og andre kreative effekter.

Brugen af delay-effekter i musikproduktion og mixning er en vigtig del af producerens færdigheder. Sørg derfor for at lære alt, hvad du kan om det, og endnu vigtigere, brug delay så meget som muligt for at lære dets anvendelser at kende og blive bedre til at vælge det rigtige delay til opgaven. God fornøjelse.